Olika cykelmodeller kan självklart ha olika funktioner och utseende men i grunden är de uppbyggda av samma cykeldelar.
Ramen – Öppen eller sluten
Historiskt har ramen varit det som främst kännetecknat skillnaden mellan dam- och herrcyklar. Detta med en öppen ram för herrcyklar och sluten ram för damcyklar. Fördelen för herrcyklarna är därmed stabiliteten medan fördelen med damcyklarna är att de är lättare att komma upp på, framförallt för barn och personer med kjol. Oavsett hur cykeln är byggd så är ramen grunden som sedan resterande cykeldelar monteras på.
Hjul – Oftast två
De flesta cykelmodeller har två hjul men självklart finns det alternativ. För små barn är exempelvis trehjulingen vanlig innan man lär sig cykla med stödhjul och till slut på en ”tvåhjuling”. Utöver dessa finns även cyklar som man nästan ligger ner i. Styrningen sker då med händerna genom två spakar.
Driften – Kugghjul är vanligast
Vanligaste drivlösningen på cyklar är kedjedrift. Pedalerna driver kedjan framåt som sedan dras i de kugghjul som sitter på bakhjulet. Därmed kan kugghjulen som driver kedjan sägas vara en av de mest grundläggande cykeldelarna. Men det finns faktiskt även alternativ. Ett par cyklar har drivning via en kardan. Detta är en lösning som hittas vanligare hos motorcyklar och cyklar med kardandrivning är extremt ovanligt. Om en privatperson vill köpa en cykel hos en cykelhandlare är det nästan 99,9% chans att det handlar om kedjedrift.
Bromsarna – Fälgbroms eller trumbroms
Har cykeln pedalbroms är den generellt invändig och en så kallad trumbroms. När pedalerna förs bakåt går trumbromsen in och bromsar cykeln. Om det är många växlar är det däremot vanligare med fälgbroms. Det betyder att bromsning sker med handbroms oavsett om det ska ske på bakhjul eller framhjul. Det som då sker är at bromsklossar pressas, från bägge sidor, mot fälgen och därmed ökar friktionen betydligt.
Belysning – Inbyggt eller externt
Belysning är en av de cykeldelar som inte alltid är monterat från början. Här finns därmed två olika varianter. En del cyklar har inbyggt belysningssystem där energin alstras när man trampar. På cyklar som inte har någon belysning från början behöver cykelbelysning monteras i efterhand på exempelvis styret eller ramen.
Cykeldelar av ovanliga material
En del experiment har gjorts för att hitta nya material till cykeldelar. Detta både till enklare konsumentcyklar och till proffscyklar. Bland annat har man testat bambu (mycket lätt) samt plast. Än så länge har däremot dessa material inte haft någon större framgång.